vrijdag 28 februari 2014

Mijn eerste pyjama's


Mijn jongens hun eerste zelfgemaakte pyjama's zijn af.
Wat een werk! Maar ze mogen gezien worden.


Maar hoe kom ik daar nu aan:

Wel ik heb eerst van beide een pyjama uit de kast genomen. Daar heb ik een patroon van gemaakt. Eerst op krantenpapier. En als die goed was heb ik die overgetekend op patroonpapier.

Dan heb ik er mijn stof bijgenomen.
We gaan eerst de broek maken. Persoonlijk vind ik dat het simpelste.
Had ergens een leuke tip op internet gezien om je stof in 4 te plooien. Je hebt 2 plooien aan de bovenkant van de foto. En één plooi in het midden.

 Dan leg ik mijn patroon erop en speld ik deze vast op de belangrijkste plaatsen. Zodat deze niet verschuift wanneer ik knip. Ik knip een boord rond 3 zijden van mijn broek.


Als je ze geknipt hebt bekom je 2 stukken broeken.

Deze doe je open en leg je met de mooie kanten naar elkaar toe.

Je speld de 2 kortste zijkanten (dat de naad van de poep en het kruis zullen worden) vast.
Deze stik je vast. Ik heb dat nu met een overlock gedaan. Maar dat kan ook met een gewoon naaimachine. Waarna je de zijkant nog eens zigzagt om uitrafeling te voorkomen.

Dan leg je de 2 naden op elkaar zodat je al de vorm van een broek voor je hebt. Deze 2 open benen speld je vast. En leg je onder je naaimachine.



Nadien zoomen we de rand aan de buik om. Hoeft niet.

Dan stikken we de voeten om. Ik heb hiervoor de stretchsteek gebruikt om mijn naaimachine.
We naaien ook de rand aan de buik om. Hou hier voldoende plaats voor een rekker te kunnen insteken.
Leg de rekker eerst eens op je boord die je hebt omgeslagen. Speld deze rand vast.

Let op!! Naai het niet volledig rond. Laat een opening waar je de rekker nog kunt insteken.

Je hangt een veiligheidsspeld aan het begin. Steekt die door het gaatje en schuif hem helemaal rond naar de opening.

Hou ze bij elkaar en stik er een paar keer over. Zo is je rekker vast aan elkaar.


En naai dan je rand verder af zodat er geen opening meer is.
Je broek is AF!

Nu onze shirt.
Plooi je stof dubbel. Leg je patroon  met de vouwlijn op de plooi. Speld hem vast en knip uit.

Je hebt een buikkant, rugkant en 2 armen.

Vouw je rugkant open en leg deze met de mooie kant naar voor. Plooi de buikkant naar voor en leg hem met de mooie kant op de mooie kant van de rugkant. Leg de bovenste schoudernaden goed. Speld deze af. En stik ze vast.


Neem dan een stuk stof dat past bij je stof. Deze hebben we nodig om een kraag te maken. Ik heb een oud topje genomen. Daar heb ik in totaal 40cm van afgeknipt. Naai beide kanten vast. Zodat je precies een haarband hebt.



 Deze plooi je mooi in twee.

Dan plaats je die band in de opening van de shirt. Je speld deze vast aan beide kanten. Met de plooi naar beneden. Deze naai je mooi vast.

Met een overlock heb je wel een mooi afgewerkte kraag. Dus wie dit niet bezit, gebruik je zigzag om uitrafeling te voorkomen.

Draai hem dan eens binnenste buiten om je resultaat te bewonderen... :)

Draai hem terug omgekeerd. Haal er de mouwen bij. Deze kan je op 2 manieren vastspelden. Kies de gemakkelijkste.

De eerste manier:
Je legt de mooie kanten op elkaar. Leg het midden van de mouw op de schoudernaad. En speld vast. Nadien speld je de 2 uiteinden van de oksel vast. Als laatste speld je tussen de naalden een ronding vast. En naai vast.


De tweede manier:
Je legt de mooie kanten omgekeerd. Je legt je mouw tegen de shirt. Je speld eerst het midden af. Nadien de uiteinden en dan de ronding van je mouw. Naai het geheel vast.

Hier heb ik een fout gemaakt. Ik heb als volgende stap heel mijn mouw en zijkant vast gespeld en genaaid. Maar dan kon ik mijn mouw niet meer mooi omstikken zonder hem helemaal uitgerokken te hebben. Dus plooi eerst je mouwen om. Zorg dat de twee kanten even lang zijn!

Om te weten of je twee mouwen even lang zijn kan je ze gewoon op elkaar leggen.

Speld je zoom aan de onderkant van je shirt om. Naai vast over de hele eind. Hier gebruik ik een stretchsteek voor.

Je shirt is nu ook AF!

Voila het mooie geheel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten