zondag 25 mei 2014

Chanel jasje...

Ja ja, ik wou meedoen met een wedstrijd van de stoffemiekes. Een Chanel jasje maken.
Er stond ongeveer zo'n model in de laatste knipmode (mei 2014). Deze heb ik dan ongeveer gemaakt.
Als je in google Chanel jasje intikt, krijg je allemaal verschillende modellen…

Dit is mijn jasje…


Heb eerst mijn patroon overgetekend, uitgeknipt, op de stof gespeld en weer uitgeknipt.


Het eerste wat ik moest doen, waren de nepen langs de zijkant stikken.


Dan moesten we de voorpanden aan het achterpand naaien. Dat wil zeggen, zowel de zijnaden als de schoudernaden.


Dan naaien we de twee stukken van de mouw aan elkaar.


We steken de mouw (met de mooie kant naar buiten) in het 'lijfje' (binnenstebuiten). Speld eerst de onderkant vast. Maak plooitjes aan de bovenkant en speld deze vast.


Als je het jasje met de mooie kant naar buiten draait, zie je het resultaat…

Naai je andere mouw erin…


Voila… Het jasje is praktisch klaar :p

Ik was dan aan mijn beleg begonnen… maar ik wou ook met een paspel band werken, en wist zo niet goed hoe ik dat dan ging doen aan de onderkanten van het jasje… Dus dan maar zonder beleg…

Mijn paspel band rondom het jasje vastgespeld. Denk eerst na over in welke richting ze moeten zijn om onder je lock machine te kunnen zetten. Want je mag ze dan weer allemaal omdraaien :)


Ik heb dus heel de rand gelockt.

Nu spelden we het geheel weer om en stikken dan naast de paspelband (ik heb hiervoor mijn ritsvoetje gebruikt… weet niet of er een paspelvoetje bestaat voor een brother?)


Was natuurlijk weer mijn labeltje vergeten innaaien langs de zijkant… dan maar in de nek.



Ik hoop dat je het mooi vind. Volgende keer eens proberen voering te plaatsen. Maar bij deze stof moet dat niet. Je ziet het detail van de stof niet zo goed, maar er zitten blinkende cirkeltjes in. En de stof is niet echt katoen, ze zal niet zo rap kreuken.

Met de stof die over is… denk ik een rok te maken die erbij past… wat denken jullie? 
Zoals mijn rokje met dubbel beleg, maar wel helemaal wit. Maar met een paspel band tussen de twee stukken… En misschien nog zo'n boordje onderaan de zoom?


3 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan! Lijkt me geen makkelijke opgave, dit chaneljasje. Had het patroon al gespot in de Knip. Hopelijk heb je er veel plezier van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel! Heb er gisteren uiteindelijk op de stoffemiekes mee gewonnen! Ben zo blij! Probeer het, zal je wel lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk model Chanel jasje,zie je blog nu eerst pas
    Wat ik me afvraag is,bij de mouwen zit de naad voor,normaal zit die naad aan de achterkant van de mouw...heb daardoor ook het idee,dat die mouw,er verkeerd in zit,de rechtse mouw,moet dus aan de linkse kant erin genaaid worden en de linkse mouw dus aan de rechtse kant Vind m dus niet zo mooi "vallen" !

    BeantwoordenVerwijderen