vrijdag 4 juli 2014

Omdat ik geen kaboutertjes heb rondlopen… Een nieuwe zomer pyjama…

Mijn oudste zoon heeft wel geteld 3 zomer pyjama's… Maar als mijn huishouden niet goed draait en de propere was kan zo wel eens een tijdje niet in de kast geraken… Zo ligt er vaak een wasmand vol propere was in elke kamer… Ach ja… Als je maar gelukkige kinderen rondlopen hebt zeker!! :) 

Zo zag ik al enkele keren op verschillende blogs een t-shirt met raglan mouwen passeren… Heb deze steeds bewonderd en me al vaak voorgehouden van dit moet ik ook eens maken! Maar omdat ik in geen enkel van mijn naaitijdschriftjes ( ottobre en knippie) een t-shirt met raglan mouwen vind, heb ik er zelf maar eentje ontworpen. 



Hoe heb ik dat gedaan… Je neemt het voorpand en achterpand van een gewone t-shirt. Je tekent dit over op een nieuw blad of patroonpapier en je trekt er dan nieuwe lijnen op. Eentje op 2,5 - 3 cm van de schoudernaad naar het punt van de oksels. En dan trek je de schouder van boven door. Je tekent een lijn aan de oksel om een mouw te kunnen vormen en deze twee lijnen verbind je. 



Je knipt dan op de lijn van de oksel het patroon in twee stukken.


Je kiest je twee stoffen. Je plooit ze dubbel en legt je patroon erop met de juiste kant op de vouw. Zo plooi je ook het stuk van je mouwen dubbel.


Dan speld je de mouwen vast op je voorpand. Je naait deze vast. Nadien naai je het achterpand vast aan een mouw.


Dit heb je dan voor je liggen. De achterkant.


De voorkant.


De volgende stap is om de kraag eraan vast te maken. Je neemt boordstof (x 0,8 van de omtrek) en deze speld je vast. Ik heb de totale lengte van de boordstof in 4 verdeeld om ze zo gelijk te kunnen vastspelden. Dat zijn dan de 5 spelden die je er op gelijke afstand moet insteken. Nadien zet je er wel nog enkele tussen om een mooi resultaat te hebben.
( Volgende keer doe ik het toch anders. Mijn geheel toe naaien en dan de boordstof er rond. Heeft toch een iets properder resultaat. Want de naad van de boordstof zit dan binnenin de boordstof.)



De gelockte kraag.


Nu naai je de mouw vast aan het pand.

De volgende stap is de mouwen al omzomen, want een gesloten mouw geraakt bij mij niet rond het stuk van mijn naaimachine of is helemaal uitgerokken… Wat geen mooi resultaat geeft.



We spelden ze vast.


We naaien ze vast.  Beide kanten.


Nu naaien we de beide zijkanten vast. Ik heb mijn eerste speld in de oksel gestoken en nadien de rest vastgespeld.


Ik heb het in één keer allemaal vast genaaid.


Voila zo ziet het er nu al uit… Nu enkel de onderkant nog omzomen.


Plooi 2 cm om en speld het vast. Plaats onder je naaimachine en naai het geheel.


Ziezo je t-shirt is al klaar…


Nu nog onze short…
Neem een pyjama short dat je kind goed zit en teken deze over.



 Zoals je ziet, is deze short gemaakt door het stof dubbel te vouwen.


 En in totaal maar 2 naden.

Leg het patroon op je stof. Als je er een zakje op wilt hebben, moet je dat eerst doen.


Het labeltje ertussen gestoken...


 Detail van de zak, maar spijtig genoeg niet heel duidelijk.


Dan heb ik de voor- en achterkant van het kruis vast gespeld. En dan lock of naai je het vast.



De volgende stap zijn de binnenkanten van de benen toe naaien. Neem daarvoor eerst de twee naden van het kruis bij elkaar. Begin daar met vast te spelden.


En nadien speld je de rest vast.


Voila… in één keer vast gemaakt.


We plooien de zoom van de broekspijpen om en spelden deze vast. Nadien stik je deze vast.


De laatste stappen… We plooien de buikrand om en stikken deze vast. Maar laat wel een opening om de rekker erdoor te kunnen trekken.


 We naaien de twee uiteinden van de rekker vast aan elkaar.


En zo kunnen we de laatste stap uitvoeren… Het toe naaien van  het open gelaten gaatje...


Hij kon niet wachten om ze te dragen! En dat handje van hem… Ging direct het zakje in.






Nu zal hem weer heerlijk dromen… In zijn nieuwe dino pyjama!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten