donderdag 4 september 2014

Belofte maakt schuld… schortjes voor de kleuterjuffen.

Ja ja, belofte maakt schuld. Ik had in juni beloofd aan de kleuterjuffen van mijn jongens, dat ik voor in hun keukenhoekje schortjes zou maken. Dus heb ik maar een meisjes en jongens stof gezocht. En omdat het twee verschillende klassen zijn en de kinderen ook ineens een stukje groter zijn, twee verschillende maten.  Hier is er een fotootje, sorry voor het wazig beeld… morgen nog eens in het daglicht proberen. Wat ik hier heb hangen heb ik telkens dubbel gemaakt. Want ja het kunnen twee kleine jongens als twee kleine meisjes in het hoekje spelen… Dan hebben ze toch elk liever  een jongensschort of meisjesschort… 




Hoe heb ik dat nu gedaan.
Je neemt een lang genoeg papier (of krantenpapier) teken er dan het model van de schort op.


Leg deze op je stof en knip deze uit. Hier de lange als korte versie van de schort.


Je knipt ook een reepje voor de lus rond je hals. Je plooit het dubbel en je stikt deze vast langs de zijkant. Om gemakkelijk deze reep te kunnen draaien plaats je en reepje binnen in je stof en stik deze vast op het einde. Je trekt aan het koordje en heel de stof draait gemakkelijk om.


Je strijkt je lapjes plat en je geeft een sierstiksel langs beide zijkanten.


Hoe kan je het nog doen? Je hebt je strook voor je liggen en je strijkt langs beide kanten een zoom om. 


Vouw je stroken dubbel. Geef ze ook een streel van je strijkijzer. En nadien stik je ze vast met een sierstiksel langs beide kanten.


Dan heb je je schort voor je.


Plooi de bovenkant twee keer om. Speld deze vast.


Stik ze vast met twee stiksels.


Plooi de zijkanten om van de schort.


Knip je hoekje af. Stik het geheel af.


Plooi het gebogen stuk om. Speld vast. Je speldt hierbij ook de lus van de hals vast.


En ook het koordje voor je schort vast te maken. Ga hier enkele keren over, zodat het zeker vast is.


Dan stik je het overige van de lus nog goed vast.


Voila! Zo simpel was het :) 
Hopelijk zullen de kleuters net zo blij zijn als ik.

stoffen: oud tafellaken en oude bedsprei
patroon: eigen ontwerp.



1 opmerking:

  1. o wat een leuke schortjes !! Ik denk dat de kindjes nu met plezier in de keukentjes gaan spelen

    BeantwoordenVerwijderen